Třída Lvíčata

Třída Lvíčat je heterogenní  třída pro děti  se speciálními vzdělávacími potřebami a to od 3 do 7 let. Pracujeme dle zásad TEACCH programu (strukturalizace, vizualizace a individualizace výuky). Výuka probíhá za podpory Piktogramů (z reálných fotek), které děti provází celý den při každé činnosti.

Pro školní rok 2023/2024 se o děti starají:

Veronika Mazelová - učitelka na třídě Lvíčata

Veronika Mazelová
učitelka na třídě Lvíčata

Liduška

Ludmila Heiduczková
učitelka na třídě Lvíčata

Lenka1

Lenka Polachová
asistent pedagoga na třídě Lvíčata

DENNÍ REŽIM VE TŘÍDĚ

 Naše třída se otvírá v 7.30 h.

Při příchodu do třídy si dítko převezme paní učitelka nebo paní asistentka, která mu pomůže se rozloučit s maminkou, tatínkem nebo s jiným rodinným příslušníkem. Loučení se zbytečně neprotahuje.

Poté se dítko pozdraví s paní učitelkou a s paní asistentkou, obrázek ruka = „placák.“ Poté si dá svou značku pod daný obrázek, jestli jde po obědě, nebo po spaní.

Do 8.30 h děti plní strukturované úkoly u pracovního stolu s paní učitelkou, ostatní děti si vždy hrají v herně nebo ve třídě, kde na ně dohlíží paní asistentka. Za každý splněný úkol si děti dávají smajlíka.

 V 8.30 h nám začíná ranní kruh.

Přivítání vybírá paní učitelka nebo některé z dětí. Na výběr je ze 4 kartiček: přivítání úsměvem, tanečkem, podáním ruky nebo palcem nahoru. Podle fotek si ukážeme a řekneme, kdo je a není přítomný ve třídě.  Poté si každé dítě přiřadí svou značku k fotce. Také si řekneme jaký je den a vyjmenujeme si všechny dny v týdnu podle piktogramů. Ranní kruh ukončíme básničkou s pohybem na roční období.

 V 8.45 h začíná pohybová chvilka. Nejdříve se zahřejeme, a to pohybovou aktivitou (rušná část). Poté si zacvičíme (průpravná část – většinou rozcvičky s různými pomůckami) a nakonec se vydýcháme a uvolníme celé tělo (relaxace). Po pohybové chvilce si jdeme všichni umýt ruce.

V 9.00 h nám paní kuchařky přinesou svačinku (pitný režim máme k dispozici celý den), kterou si děti servírují samy na tácek. Po svačině si děti odnesou tácky a hrnečky samy a umyjí si ruce.

Po svačině odcházíme do herny, kde probíhá tematický kruh. Sedneme si společně na podsedáky do kruhu a paní učitelka řekne podrobnosti o tématu, ukazuje demonstrační obrázky, ukazuje názorné ukázky nebo přehrává zvukové nahrávky. Poté si říkáme společně tematickou básničku z piktogramů nebo písničku, kterou doprovázíme rytmizací na bubínek nebo ozvučná dřívka.

Po tematickém kruhu se přesouváme do třídy ke stolečkům, kde začíná řízená činnost, zaměřená na tematické aktivity a individuální činnosti podle potřeb každého dítěte.

Děti jsou vedeny paní učitelkou, nebo paní asistentkou u dané aktivity. Paní učitelky a paní asistentka dětem dopomáhají u těchto činností. Veškeré pomůcky si poté děti uklízejí s pomocí paní učitelky a paní asistentky.

Pokud nám to počasí umožňuje, jdeme na zahradu MŠ nebo na procházku, kde se seznamujeme s okolním prostředím, procvičujeme orientaci v okolí a učíme se bezpečnosti nejen silničního provozu. Pobyt venku také závisí na znečištěném ovzduší v daný den nebo na počasí. Pokud je venku nepříznivé počasí probíhá náhradní program ve třídě (různé překážkové a smyslové dráhy, společenské hry, hry s padákem) nebo jdeme o patro výš, kde máme k dispozici horolezeckou stěnu.

Od října do dubna máme každý čtvrtek od 9:00 do 9:30 saunu, která je k dispozici v budově mateřské školy. Pokud mají rodiče zájem, je pro děti k dispozici inhalování.

Po sauně probíhají relaxační aktivity.

Okolo 11.15 h se chystáme na oběd.

Děti si umyjí ruce a prostírají si své místo u stolu. Nejprve si vezmou prostírání, kde je pomocí obrázků znázorněné nádobí a příbor a odnesou si ho ke stolečku na své místo. Poté si nachystají hluboký talíř, příbor a hrneček s pitím.

V 11.25 h nám paní kuchařky donesou oběd.

Děti si samy pod dohledem nebo s dopomocí dospělého nabírají polévku. Po polévce děti odnášejí talíře na servírovací stůl a na něm už je připravené hlavní jídlo, které si děti nabírají opět samy pod dohledem, nebo s dopomocí dospělého. Po obědě odnáší talíř, příbory a hrneček samy a jdou se umýt. Děti, které odcházejí po obědě, si sednou podle potřeby na lavičku, žíněnku nebo do křesílka a prohlížejí si knížky. Děti, které zůstávají odpočívat, si nachystají k postýlce židli na odložení věcí, poté se převlékají do pyžam. Jakmile jsou všechny děti v postýlkách připravené odpočívat, paní učitelka nebo paní asistentka začíná číst pohádku, aby se dětem dobře odpočívalo a dětem, které jdou po obědě, se zkrátila doba čekání na rodiče.

Vyzvedávání po obědě je od 12:15 do 13:00.

Od 14.00 h děti vstávají.

Převlékají se z pyžam, které si pověsí na věšák a odnášejí si je na určené místo. Peřiny si děti poskládají a s polštářem odnášejí do zadního prostoru, tomu určeném. Poté se děti nasvačí a do příchodu rodičů probíhají odpolední aktivity. Za pěkného počasí chodíme na zahradu mateřské školy.

Od 14:15 – odpolední svačina.

Rodiče mohou děti vyzvedávat od 14.30 do 15.00.

Paní učitelky a paní asistentka během celého dne děti podporují a motivují. Děti učíme samostatnosti, jak u činností, tak v sebeobsluze.

Virtuální prohlídka třídy Lvíčata:

Našim dalším tématem byla Záchranná služba. S dětmi jsme si ukázali jak vypadá vůz, vrtulník a také jsme si ho popsali, pustili zvuky sanitky. Děti si vytvořily doktorské kartičky, které následně využily v naší ordinaci. Tady vyšetřily miminka ( panenky ) pomocí stetoskopu a naši doktoři zjistily,...

Týden plný čar a kouzel. Do třídy k nám zavítal pavouk, kterého jsme s dětmi odchytli a pod lupou prozkoumali jak vypadá – kolik má nohou, jakou má barvu a oči. Ukázali jsme si, jak vypadá čarodějnice a jednu takovou jsme si vyrobili. Ukázali jsme si kotel...

Téma Vesmír… Opět jsme si toto téma užili. S dětmi jsme si ukázali na demonstračních obrázcích planety – řekli jsme si, jakou mají barvu, jaký mají geometrický tvar, Slunce, Měsíc, Kometu – jakou mají barvu a jaký mají geometrický tvar. Zahráli jsme si na kosmonauty...

Téma Velikonoce si užily nejen děti, ale i my dospělí. S dětmi jsme toho za ty dva týdny stihli spoustu. Hned v pondělí se děti seznámily s novou paní asistentkou Markétou a se znaky Velikonoc – slepička a velikonoční zajíček. Poté se děti seznamovaly s...

V pátek jsme ve školce oslavili Den autismu. Děti i paní učitelky se oblékly do modrého a tím tak podpořily nejen děti ze třídy, ale všechny děti s poruchou autistického spektra a jejich rodiny. Modrá byla všude. Maminka od Maxíka nám na tento den...

Téma Včely. To je téma, které nás provázelo uplynulý týden. S dětmi jsme si ukázali jak se taková včela narodí, jak vypadá, kde ji můžeme potkat, kde a s kým bydlí a jaké role mají včely v úlu. Zahráli jsme si na včelky s říkankou...

Téma LIDSKÉ TĚLO.  Tento týden opět v klučičí sestavě 😊 Povídali jsme si a názorně ukázali na sobě části lidského těla od hlavy až po paty 😊 Vymodelovali jsme si obličej z plastelíny, ostříhali jsme nehty na papírových rukou ( dětem zůstali nehty celé :-D ), složili...

Po celý týden jsme měli téma SMYSLY. Na pomoc nám přišel plyšový kamarád, kterého děti pojmenovaly JOJO. Ten nás provázel po celý týden, kdy každý den dětem představil jeden smysl a připravil si pro děti činnosti. ZRAK – zahráli jsme si na očního lékaře, kdy...

Další téma, které u nás proběhlo, bylo OVOCE A ZELENINA. S dětmi jsme si ukázali, co patří mezi ovoce a zeleninu. Společně jsme se podívali na videa, jak roste ovocný strom, jak se sadí brambory, mrkev a cibule. Zahráli jsme si pexeso a na ovocný...

A u karnevalu jsme zůstali po celý týden. Hned v pondělí jsme mezi sebou přivítali Kubíka. Zapadl hned mezi nás a doplnil tak poslední dílek skládačky v naší třídě. Děti se seznamovaly prostřednictvím společných aktivit – při hrách s padákem i s míčem. Naučili jsme...