Třída Žirafy

Třída Žirafy je heterogenní třída pro děti ve věku od 2 do 6 let (s výjimkami do 7 let).

V naší třídě Žirafy se o nás ve školním roce 2021/2022 starají:

Jarmila Karnovská
ředitelka školy, učitelka na třídě Žirafy

Bc. Anna Žemlová
učitelka na třídě Žirafy

Silvie Vlčková
školní asistent na třídě Žirafy

Erika Hlaváčková
školní asistent na třídě Žirafy

JAK TO U NÁS CHODÍ

Volné hry

Chodí k nám samí veselí a hraví kluci a holky, kteří se do školky moc těší. Občas se některým nechce od maminky nebo tatínka, ale stačí zamávat z okna a už je vše dobré. Společně si hrajeme, objevujeme nové věci, experimentujeme, pomáháme si, učíme se spoustu nového a vytváříme pravidla, která se učíme dodržovat.

Komunikační kruh a pohybová chvilka

Ráno, do 8.30, kdy se sejdeme všichni ve třídě, si hrajeme v centrech aktivit, které nás zrovna zajímají. Většinou nám během hry pěkně vyhládne i vyprahne, máme nachystanou mlsku v podobě ovocné mísy a pitného režimu, kam si můžeme chodit po celé dopoledne. V 8.30 se všichni scházíme do ranního kruhu – přivítáme se naší uvítací básničkou, povíme si, jaký je dnes den, měsíc v roce, roční období, občas i procvičíme znalost geometrických tvarů a barev, často si také povídáme i o emocích, jak se dnes cítíme, což děláme i několikrát v průběhu celého dne.

Když si společně v kruhu popovídáme, následuje pohybová chvilka, kdy pořádně rozehřejeme naše svaly formou honičky nebo jiné rušné pohybové aktivity. Poté se rozcvičíme, paní učitelka s paní asistentkou dohlíží, že cvik provádíme správně a nakonec se protáhneme a zrelaxujeme, abychom uklidnili naši mysl i tělo na následující činnosti.

Komunikační kruh a řízené nebo částečně řízené aktivity

Od 9.00 na nás čeká připravená svačinka, kterou si servírujeme sami, když dojíme, počkáme na ostatní v kruhu, kde má paní učitelka připravené aktivity, které má na dnešní den připravené, to se děje okolo 9.15. Když si poté v kruhu společně popovídáme na dané téma a paní učitelka nám vysvětlí úkoly do center aktivit, vybereme si centrum a tam pracujeme. Pracujeme do chvíle, než nám náš Time-timer dá znamení, že máme uklízet. Když máme vše uklizeno, prohlédneme si naše práce a zhodnotíme je. Protože nás paní učitelka učí lidové písničky pomocí Metody dobrého startu, a že jich umíme už skoro celou knihu, často si potom tyto písničky zazpíváme u klavíru, abychom tak dobře odvedenou práci zakončili písní.

Pobyt venku

Pak už nám nic nebrání v tom, jít ven, většinou na 2 hodiny, ať už na zahradu anebo na procházku. Takto trávíme dopoledne u nás na třídě Žirafy.  

Ven se vždy moc těšíme, snažíme se chodit za každého počasí, pokud nám to ovzduší dovolí. Venku běháme, hrajeme hry, nebo jdeme někam na procházku. Nejraději si chodíme hrát na hřiště a zahrádku u školky, ale nebráníme se také procházkám, abychom všem ukázali, že i tak malé děti dokáží dodržovat pravidla silničního provozu (chůze po chodníku, přechod pro chodce, přednosti, …), ale s tím nám ještě musí pomáhat někdo z dospělých.

Oběd a příprava na odpočinek

Z venku jdeme rychle na oběd, je totiž 11. 15 a v 11.30 přichází paní kuchařky s obědem, pěkně nám už kručí v břichu, oběd si také servírujeme sami. Pak, po celodenní námaze, jdeme do postýlek, kde posloucháme pohádky, které nám čte paní učitelka nebo někdo z rodinných příslušníků. Předškoláci odpočívají na třídě Slůňata, kde mají připravenou nějakou klidovou činnost, pokud nemají potřebu spánku, mladší děti odpočívají na třídě Žirafy, kde 99,9% dětí vždy usne, ale i tak mají paní učitelky připravenou činnost pro děti, které potřebu spánku nemají.

Odpolední činnosti

Po odpočinku, ve 14.00, nás opět čeká svačinka, kterou si servírujeme sami. Pak si můžeme zase společně hrát, něco vyrábět, dodělat si nedokončenou práci, nebo při teplejším počasí, trávíme čas na naší zahradě. 

Závěr

Celý den si s paní učitelkou Aničkou, paní učitelkou Ředitelkou a paní asistentkou Silvou užíváme a těšíme se, co nás v naší školce čeká nového. Někdy se nám odpoledne vůbec nechce domů, a když zrovna nemáme svůj den a stýská se nám, vždy nám to rychle uteče, protože za chvilku jsou tu pro nás naše maminky, tatínkové, sestřičky, bratříčkové, …. no to bychom tu mohli být hodně dlouho.

Centra aktivit

Dovolte nám, abych Vás, alespoň virtuálně, provedli v naší třídě Žirafy.

Sledujte aktuality z naší třídy Žirafy.

Pomalu nám začíná jaro a tak je třeba připravit záhonky. Využili jsme i hezkého počasí, kdy nám při práci svítilo sluníčko. Děti se do hrabání, trhání plevelu a stříhání suchých bylinek pustily s takovým elánem, že jaro může klidně začít a my jsme připraveni na...

Měsíc leden nebyl jen ve znamení Tří králů, ale taky nástupu Zimy. Jako první jsme si charakterizovali zimu jako roční období. Dozvěděli jsme se, co se děje v zimě, jak dlouho trvá, pracovali jsme s vločkami, sněhem. Činnosti jsme tématicky zaměřili, rozdělili do center aktivit a...

Protože se nám rozmohl ve třídě takový nešvar jménem Hněv, následující týden byl ve znamení této emoce. Jako první jsme si přečetli knihu Já a pan Hněv, která nám pomohla pochopit, jaký je rozdíl mezi hněvem-vztekem-zlostí. Poté už jsme na pomoc povolali naše maňásky z Metody dobrého...

Po návratu do školky jsme měli na téma Potkali se…aneb tři mudrci na cestě. Děti měly nachystanou širokou škálu činností, ze kterých si mohly vybírat (upřesněno budete mít u jednotlivých fotek). Byly to činnosti od pokusů, přes dramatizaci, až po polytechniku. Prostě široký záběr. Snažíme se pravidelně...

Konečně!! Nám to tak chybělo!!! Děti se připravovaly minimálně měsíc a půl. Prognóza byla nejistá, ale my se nedali, a vše, co jsme se naučili, tak jsme taky názorně předvedli. Stálo nás to mnoho sil! Plno odříkání, vztekání, usměrňování, koncentrování, soustředění. Nacvičili jsme si pro vás Andělskou...

Prosinec - tak kouzelný čas. Většina lidí se na tento čas těší, jelikož je to doba plná světýlek, pohádek, těšení se na Ježíška, pečení cukroví - prostě čas spojený s vánočními tradicemi a zvyky. My jsme letos měli na Žirafách kolísavý stav dětí, takže jsme...

Mikuláš, Čert a Anděl to bylo téma, které jsme měli tento týden na . Čekalo nás plno námětových činností na téma, diskutovali jsme o svátku svatého Mikuláše, o povahových vlastnostech postav i o popisu, jak vypadají. Děti se plně pohltily do tématu, chvílemi to ve třídě vypadalo...

Lidské tělo - to bylo téma, které jsme 2 týdny probírali na . Dozvěděli jsme se o lidském těle, jaké máme části , vnitřní orgány , k čemu slouží kostra, svaly, co dělá doktor, kterého navštívit, když nás něco bolí, co dělat, když se zraníme, jak...

Svatý Martin na bílém sice nepřijel, ale my jsme ho na přece jen přivítali. Pracovali jsme v centrech aktivit, kde jsme procvičovali předčtenářské dovednosti (první hláska, určení počtu slabik, popsat obrázek), předmatematické dovednosti (orientace v množství, pojmy stejně, méně, více, znalost geometrických tvarů), praktické...

Podzim na byl velice dlouhý. Nejen, že jsme se dozvěděli, jak se při podzimu mění příroda okolo, ale také jsme si povídali o stromech, plodech, houbách, dýních (a tomu blízké Dušičky). Hodně informací na jedno téma, ale kapacita mozků je velká, takže to všechno...