
05 Dub Letem technickým světem
Projekt česko-polské přeshraniční spolupráce s názvem ,,Letem technickým světem“, registrační číslo S.033.04.0058 je spolufinancován Evropskou unií.
Termín konání: 2025
Zapojené školy:
- MŠ Špálova, Ostrava,
- MŠ Na Jízdárně, Ostrava
- MŠ Ostrčilova, Ostrava
- MŠ Raciborz
Aktivity:
1. ,,Učíme se novým věcem“ – aktivita zaměřena na pedagogy zapojených MŠ za účelem seznámení se s partnery a navázání spolupráce.
- 2 jednodenní aktivity v ČR
- sobota – ukázka partnerských MŠ v ČR, workshop zaměřený na praktické dovednosti ve Středisku volného času
- neděle – exkurze do Dolní oblasti Vítkovic
více informací o aktivitě: https://www.ms-spalova.cz/%e2%9c%88%ef%b8%8fprojekt-letem-polytechnickym-svetem%e2%9c%88%ef%b8%8f/
2. ,,Manuální aktivity“ – v rámci aktivity bude uspořádán workshop u polského partnera, a to na Základní škole č. 18 v Raciborzi, v „SOWA – Zóně pro objevování představivosti a aktivity“, kde budou děti aktivně poznávat SOWA a objevovat exponáty vyrobené varšavským Centrem vědy Koperník.
- jednodenní aktivita v PL (děti+pedagogové)
více informací o aktivitě: https://www.ms-spalova.cz/projekt-letem-polytechnickym-svetem-navsteva-v-polsku-%f0%9f%87%b2%f0%9f%87%a8/
3. ,,Tvořivé dílny“ – pro děti bude připraven workshop zaměřený na polytechnické vzdělávání
- jednodenní aktivita v ČR (děti+pedagogové)
- workshopy ve Středisku volného času
více informací o aktivitě: https://www.ms-spalova.cz/projekt-letem-polytechnickym-svetem-%e2%9c%88%ef%b8%8f-svc-ostrava-zabreh/
4. ,,Výukové programy“ – výukové programy- pro děti bude zajištěna exkurze do Dolní oblasti Vítkovic, prostřednictvím které se účastní výukových programů zaměřených převážně na dopravní prostředky, vodu, experimenty s oxidem uhličitým a hlouběji se ponoří také do světa včel, včetně programování.
- jednodenní aktivita v ČR (děti+pedagogové)
- exkurze do Dolní oblasti Vítkovic
více informací o aktivitě: https://www.ms-spalova.cz/projekt-letem-polytechnickym-svetem-%e2%9c%88%ef%b8%8f-dolni-oblast-vitkovic/
„Technické vzdělávání v mateřské škole? Co je to zase za nesmysl? To už fakt není možné! Já nevím, co dělat dřív, a to mám ještě teď s dětmi zatloukat hřebíky?!“
Tuto větu můžeme často slýchávat z úst učitelek mateřské školy. Ano, svým způsobem mají pravdu. Opravdu leckdy nevíme, co dříve. Nároky na nás, předškolní pedagogy jsou značné. Ale přeci jen si dovolíme pár slov na obranu technického vzdělávání. Polytechnické vzdělávání vychází z aktuálních potřeb školství i celé naší společnosti.
Polytechnické vzdělávání není jen o zatloukání hřebíků, i když rozvoj manuální zručnosti je jednou z jeho podstatných oblastí a hrozící manuální negramotnost vnímáme jako cestu do maximální závislosti, stejně tak jako neschopnost logicky a konstruktivně myslet. Jedním z cílů technického vzdělávání je totiž také rozvoj technického myšlení a povědomí, rozvoj mentálních schopností a měkkých kompetencí.
Chceme-li děti učit aktivně objevovat svět, tvořit si vlastní názory, pravdy a postoje, měli bychom zapomenout na to, čím v minulosti škola byla – zdrojem a předkladatelem informací a garantem v čase proměnlivých pravd –, a hledat nové cesty vzdělávání. A nemohlo by to být právě technické vzdělávání a jeho formy práce?
Všichni víme, jak mizivé procento z toho, co slyšíme či vidíme, si jsme schopni zapamatovat a v praktickém životě využívat. Naproti tomu dokážeme vytěžit maximum z vlastního bádání, objevování a ze svých vlastních úspěchů i neúspěchů.
Zamyslíme-li se totiž nad tím, co všechno do polytechnického vzdělávání patří a co prostřednictvím něj můžeme dětem nabídnout, možná získáme jiný náhled. Svět kolem nás se za poslední dobu změnil k nepoznání. Staré pravdy se ve světle nových technických objevů stávají dětsky naivními, příroda nám hrdě ukazuje, že „neporučíme větru, dešti“, jak jsme naivně věřili, a chce-li škola, a to jakéhokoliv stupně, být nositelem impulzů k rozvoji, měli bychom provětrat naše pedagogické stereotypy. Myslíme, že je nutné podrobit revizi vše to, co vlastně děti učíme. Je-li to ještě vůbec v souladu s dnešním světem, poznáním a opravdovými potřebami člověka. Vzděláváme děti pro život, ale tyto děti budou aktivně vstupovat do života přibližně za 15 až 20 let. Jaký bude tento svět, nikdo netuší, vždyť nevíme, jaké změny nás čekají již zítra. Být schopen se o sebe postarat a umět opravdu používat mozek, ne k opakování pseudopravd a frází, které vymyslel kdovíkdo, ale k hledání vlastních pravd a postojů, je skutečná hodnota, na kterou by se mohlo nově konstruované vzdělávání zaměřit.
Na základě těchto skutečností jsme postavili projekt “Letem technickým světem“. Abychom vše zmíněné podpořili, pedagogům ukázali nové cesty, metody a styly práce v rámci objevování technického světa.
Cílem projektu je motivovat nejen děti k rozvíjení tvořivosti a zájmu o manuální dovednosti, ale i pedagogy, kteří by měli dětem připravit učící se prostředí, podporují tento zájem. V rámci jednotlivých aktivit budou pedagogům nabídnuty formy a metody práce s dětmi v rámci polytechnické výchovy, seznámí se s novými trendy technických dovedností dětí předškolního věku, sami si vyzkouší a naučí techniky, aby mohly s dětmi pracovat nejen v průběhu projektu, ale aby tyto dovednosti byli schopni přenést do svých mateřských škol a zapojili do práce v rámci polytechnické gramotnosti co nejvíce dětí, tzn., aby se polytechnika jako taková dostala do pravidelného plánování a práce s dětmi zúčastněných škol. Pedagogové se díky sdílení obohatí o vědomosti, jak a proč vytvořit podnětné polytechnické zázemí v mateřské škole, uvidí ukázky realizace takového prostředí a vybavení v něm. Díky těmto aktivitám získají pedagogové nástroje, přes které mohou přirozeným způsobem působit na rozvoj logického a technického myšlení dětí. Další přidanou hodnotou bude prohloubení komunikace, důvěry a vybudování bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné. Tím,
že se prostředí třídy přizpůsobí potřebám dítěte, učící se proces bude přirozenější, trvalejší, atraktivnější. Počítáme s tím, že udržitelnost aktivit v mateřských školách bude pro pedagogy vysoká jednak díky proškolení a získání nových dovedností, jednak díky materiálům získaným v rámci aktivit projektu.
Dopad projektu na děti je cílen pro všechny oblasti rozvoje obsažené v Rámcovém vzdělávacím programu pro mateřské školy (dále jen RVP PV), především však na technickou představivost, analyticko-syntetické myšlení, kritické myšlení, strategické myšlení, tvůrčí myšlení, kauzální myšlení, vnímání shod a rozdílů předmětů, vnímání struktury předmětů, poznávání přírodních zákonitostí, vytrvalost, rozhodnost, cílevědomost, kooperaci, digitální povědomí a propojení s technikou, apod.
Ve spojení s cílem vytvořit podnětné učební prostředí budou prožitky přes naplánované aktivity projektu pro děti dlouhodobé a přenositelné, s možností pokračování práce na rozvoji polytechnické gramotnosti i ve svých kmenových školách.
Propojení cílů pro pedagogy a děti slibuje dlouhodobé pokračování na rozvoji dovedností v oblasti techniky. V neposlední řadě se k rozvoji polytechnického myšlení připojuje další složka rozvoje, na kterou projektem cílíme, a tou je osobnostní rozvoj dětí v různých pojetích: sebepoznávání, seberegulace, rozvoj vnitřní motivace učení, práce s emocemi, prosociální chování a se zapojením polského partnera i multikulturní výchova. Propojením mateřských škol Polska a Česka přes společné prožitky v rámci aktivit projektu přirozeným způsobem děti přivedeme k poznání cizího jazyka, ke schopnosti naslouchat, pochopit a hledat cesty k porozumění jeden druhého.