U předškolních dětí, kde probíhá rozvoj číselných představ a vztahů, je klíčové, aby objevovalo samo dítě. Z dosavadních zkušeností s předmatematickou výchovou podle principů Hejného metody vyplývá, že děti to baví, mají bohatší početní představy, rády experimentují a nebojí se řešit obtížné problémové úlohy. Nejcennější je, že se u dětí objevuje vstřícný postoj k poznávání – „hurá, jdeme objevovat“. Předmatematická výchova na MŠ z dětí neudělá matematické génie, ale lépe je připraví na náročný proces školního vzdělávání. Umožní jim rozvíjet univerzální schopnosti a dovednosti pro život, jako je třídění a hodnocení informací, argumentace, formulace myšlenek, kritické posuzování a ověřování, a spolupráce ve skupině.
Vstup na základní školu je klíčový moment, který ovlivní vztah a motivaci ke vzdělávání nejen v matematice. Opíráme se o poznatky polské psycholožky Edyty Gruszczyk-Kolczyńské, která vytvořila nástroj na měření matematické tvořivosti předškoláků a žáků prvního ročníku. Výzkum ukázal, že v průběhu prvního roku školní docházky u většiny dětí dochází k výraznému poklesu tvořivosti, klesá vztah dítěte k matematice a samostatnému myšlení, snižuje se intelektuální sebedůvěra. Na naší MŠ pracujeme podle metodiky s velmi dobrým výsledkem. Děti mají zájem o práci v jednotlivých prostředích, motivuje je pohádky, obrázky a manipulace s předměty známými z volných her, např. kostky, dřívka apod.
Projekt nabízí dětem aktivity dle metody Hejného během celého dne v tematických blocích a rodičům Rodičovské dílny, aby se seznámili s tím, jak s dětmi pracujeme a pochopili, že každodenní styk s matematikou nemusí být strašákem. Nejintenzivněji bude pracováno se skupinou dětí v povinném ročníku předškolního vzdělávání, které mají speciální odpolední program v rámci harmonogramu dne, kde vzniká časový prostor pro intenzivnější práci s metodou.