Mateřská škola Ostrava, Špálova 32, příspěvková organizace

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
1 2 3 4
Návštěva Mikuláše, Čerta a Anděl
5
Malá technická univerzita - stavitel města
6 7
8 9
Andělská besídka Slůňata 2025
10
Vánoční besídka ŽIRAFKY - Kouzlo zimy
11
Vánoční besídka pro Domov seniorů
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Drobečková navigace

Úvod > O škole > Dotace a granty > Hravá matematika

Hravá matematika



  • Termín realizace: 2024
  • Místo realizace: MŠ Špálova, zahrada školy
  • Počet účastníků: 52 dětí, rodiče a přátelé školy
  • Výše příspěvku: 26 000 Kč

Popis projektu

U předškolních dětí, kde probíhá rozvoj číselných představ a vztahů, je klíčové, aby objevovalo samo dítě. Z dosavadních zkušeností s předmatematickou výchovou podle principů Hejného metody vyplývá, že děti to baví, mají bohatší početní představy, rády experimentují a nebojí se řešit obtížné problémové úlohy. Nejcennější je, že se u dětí objevuje vstřícný postoj k poznávání – „hurá, jdeme objevovat“. Předmatematická výchova na MŠ z dětí neudělá matematické génie, ale lépe je připraví na náročný proces školního vzdělávání. Umožní jim rozvíjet univerzální schopnosti a dovednosti pro život, jako je třídění a hodnocení informací, argumentace, formulace myšlenek, kritické posuzování a ověřování, a spolupráce ve skupině.

Vstup na základní školu je klíčový moment, který ovlivní vztah a motivaci ke vzdělávání nejen v matematice. Opíráme se o poznatky polské psycholožky Edyty Gruszczyk-Kolczyńské, která vytvořila nástroj na měření matematické tvořivosti předškoláků a žáků prvního ročníku. Výzkum ukázal, že v průběhu prvního roku školní docházky u většiny dětí dochází k výraznému poklesu tvořivosti, klesá vztah dítěte k matematice a samostatnému myšlení, snižuje se intelektuální sebedůvěra. Na naší MŠ pracujeme podle metodiky s velmi dobrým výsledkem. Děti mají zájem o práci v jednotlivých prostředích, motivuje je pohádky, obrázky a manipulace s předměty známými z volných her, např. kostky, dřívka apod.

Projekt nabízí dětem aktivity dle metody Hejného během celého dne v tematických blocích a rodičům Rodičovské dílny, aby se seznámili s tím, jak s dětmi pracujeme a pochopili, že každodenní styk s matematikou nemusí být strašákem. Nejintenzivněji bude pracováno se skupinou dětí v povinném ročníku předškolního vzdělávání, které mají speciální odpolední program v rámci harmonogramu dne, kde vzniká časový prostor pro intenzivnější práci s metodou.

Cíl projektu

  • Nabízet dětem aktivity s matematickým obsahem podporující rozvoj osobnosti, samostatné uvažování, spolupráci, diskusi a argumentaci.
  • Naučit děti pracovat s chybou a reflektovat vlastní postupy.

Aktivity projektu

  • Pomůcky pořízené v rámci projektu budou využívány každodenně při činnostech ve třídách školy i na zahradě.
  • Budou plynule zařazeny do třídních témat a využívány při speciálních aktivitách pro předškoláky, připravující děti na vstup do základní školy.
  • Pomůcky pomohou děti motivovat a rozvíjet jiné uvažování o matematice.
  • Čtyřikrát ročně bude nabídnuta aktivita pro rodiče s dětmi vycházející z metodiky.